Frågor & svar

OVK

Hur ofta krävs OVK?

För de flesta flerbostadshus krävs återkommande OVK med intervall beroende på ventilationssystem.

Vad är OVK?

OVK står för obligatorisk ventilationskontroll. Syftet är att visa att inomhusklimatet är bra och att ventilationssystemet fungerar som avsett. Kontrollen ska utföras av en certifierad sakkunnig funktionskontrollant.

Hur ofta ska OVK göras?

En första besiktning ska göras innan byggnaden tas i bruk. Därefter sker återkommande kontroller med jämna intervall beroende på byggnad och ventilationssystem, vanligtvis vart tredje år för FT/FTX och vart sjätte år för F-system.

Vilka byggnader omfattas av OVK?

Utgångspunkten är att de flesta byggnader omfattas av OVK. Undantag finns, bland annat för vissa småhus beroende på ventilationssystem. Kontrollera alltid kraven för aktuell byggnadstyp och system.

Vem ansvarar för att OVK blir gjord?

Det är byggnadens ägare (alternativt byggherren vid första besiktning) som ansvarar för att OVK utförs enligt gällande regler och inom rätt tidsintervall.

Vem får utföra OVK?

OVK får endast utföras av en certifierad sakkunnig funktionskontrollant med rätt behörighet för aktuell byggnad och ventilationssystem.

Vad ingår i en OVK-besiktning?

Kontrollanten går igenom att ventilationssystemet fungerar och ger avsett inomhusklimat. Luftflöden och drifttider kontrolleras, inställningar granskas och resultatet dokumenteras i ett protokoll. Vid återkommande besiktning noteras även förändringar jämfört med tidigare kontroll.

Vad är ett OVK-intyg och var ska det sitta?

Efter varje OVK utfärdar kontrollanten ett intyg med datum, resultat och när nästa besiktning ska göras. Byggnadens ägare ska sätta upp intyget väl synligt i byggnaden, till exempel i entré eller trapphus.

Vad händer om brister upptäcks vid OVK?

Brister och anmärkningar dokumenteras i protokollet och ska åtgärdas av ägaren. Kommunens byggnadsnämnd utövar tillsyn och kan följa upp att åtgärder genomförs.

Vilka handlingar lämnas in efter OVK?

Kontrollanten upprättar ett protokoll över besiktningen. Protokollet lämnas till byggnadens ägare och skickas till kommunen enligt lokala rutiner. Intyg ska sättas upp i byggnaden.

Energideklaration

Vad ingår i en energideklaration?

Genomgång av byggnadens energiprestanda, rekommendationer och registrering hos Boverket.

Hur länge gäller en energideklaration?

En energideklaration gäller i 10 år från registreringsdatumet hos Boverket.

Vilka byggnader omfattas i Sundsvall?

Alla byggnader som enligt lag måste energideklareras omfattas, oavsett ort. I Sundsvall gäller samma regler som nationellt, t.ex. flerbostadshus, byggnader över 250 kvm som ofta besöks av allmänheten samt vid nybyggnation.

Hur lång tid tar processen?

En energideklaration kan normalt genomföras inom några dagar efter beställning, men beroende på tillgång till handlingar och tillgänglighet för besiktning kan processen ta 1–2 veckor.

Husbesiktning

Om tjänsten Besiktigaste

Hur fungerar tjänsten besiktigaste.se?

En fastighetsägare eller representant skickar en offertförfrågan. Vi matchar till upp till tre kvalitetssäkrade företag i rätt region som återkopplar med pris/följdfrågor. Avtal sluts direkt mellan dig och leverantören, utanför Besiktigaste.

Kostar det något att göra en förfrågan?

Nej. Att skicka förfrågan är kostnadsfritt och utan åtagande. Eventuell beställning och betalning sker endast gentemot vald leverantör.

Måste jag beställa om jag skickar en offertförfrågan?

Nej. Det finns inga åtagandekrav. Du väljer själv hur du går vidare efter att du fått offert eller återkoppling.

Får jag ett färdigt kostnadsförslag?

I de flesta fall ja. Ju tydligare uppgifter du lämnar i formuläret, desto enklare är det för leverantören att lämna en komplett offert.

Hur hanteras mina personuppgifter?

Personuppgiftsansvarig är Miljönline AB. Uppgifter behandlas för administration och leverans av tjänsten samt utveckling/utskick. De lämnas inte ut till tredje part. Du har rätt till information och rättelse och kan motsätta dig direktmarknadsföring.

Vad gör jag om jag inte är nöjd?

Berätta för oss vad som brustit. Vi skickar även en enkät efter användning av tjänsten och försöker åtgärda det som gått fel.

Är Besiktigaste delaktig i affärsuppgörelsen?

Nej. Vi förmedlar kontakt men deltar inte i avtal eller betalning mellan beställare och leverantör.

Hur registrerar jag mig som certifierad leverantör?

Fyll i formuläret ”Kontakta oss angående leverantör” under ”Besiktningsföretag”. Vi hör av oss för genomgång, referenser och kontroller (F-skatt, moms, skuldfrihet, certifikat).

Kan alla företag ansluta sig som leverantör?

Vi samarbetar med företag med gott rykte och hög kvalitet. Referenser begärs och löpande kontroller görs av F-skatt, moms, skuldfrihet och nödvändiga certifikat.

Hur kvalitetssäkras leverantörerna?

Vi arbetar med ett begränsat antal nischade företag, samlar omdömen från beställare/leverantörer och gör återkommande kontroller av seriositet och certifikat.

Vem ligger bakom besiktigaste.se?

Besiktigaste.se ägs av Miljönline AB och drivs av personal på miljonline.se (Stockholm). Kontakt via webbformulär eller telefon 0730-303030.